Domowy rosół gości na wielu polskich stołach, zwłaszcza w niedzielę, gdy cała rodzina wspólnie je obiad. Ta smaczna zupa szybko rozgrzewa, zaspokaja apetyt i uzupełnia braki składników odżywczych. Ten aromatyczny wywar z mięsa i warzyw ugotuje każdy, bez względu na umiejętności kulinarne. Najważniejszy jest kurczak – świeży, zdrowy i dobrze karmiony.

Jak się robi rosół?

Na rosół nadaje się każde mięso. W dawnej Polsce gotowało się go na kościach z wołowiny i cielęcych oraz kilku gatunkach mięsa – wołowinie, dziczyźnie i drobiu. Obecnie dietetycy namawiają, by wybierać gatunki mięsa, która zawierają mniej tłuszczu – kurczak świeży, indyk bez skóry, cielęcina, królik lub struś. Niezwykły aromat rosołu jest zasługą warzyw i przypraw. Do mięsnego wywaru dodajmy obraną marchew, pietruszkę, seler i cebulę oraz przyprawy: liść laurowy, pieprz  i ziele angielskie. Niektórzy dodają kapustę włoską, czosnek, gałązki pietruszki i tymianku, goździki czy odrobinę kurkumy lub szafranu, by nadać zupie złocisty kolor. Należy pamiętać, że klasyczny rosół musi być klarowny. Esencjonalny i odtłuszczony rosół staje się bulionem. Służy wtedy jako baza do sosów i zup.

Tajemnica rosołu – kurczak świeży, zioła i aromatyczne warzywa.

Ugotowany na chudym mięsie rosół nie tuczy i nie jest kaloryczny. Szklanka chudego rosołu drobiowego zawiera tylko 72 kcal. Taka sama ilość żurku z ziemniakami – 320 kcal. Bardziej kaloryczny jest dodawany do rosołu makaron, więc trzeba stosować go z umiarem. Tajemnicą dobrego rosołu jest kurczak – świeży, odpowiednio karmiony i dobrej wielkości. Trzeba gotować go długo i na małym ogniu. W rosole ugotowanym na takim kurczaku będzie sporo minerałów, które w czasie gotowania przenikną do niego z warzyw i mięsa. Najważniejsze z nich to potas (reguluje gospodarkę wodną i ciśnienie krwi) oraz fosfor, wapń i magnez (niezbędne dla kości i zębów, serca, nerek i układu nerwowego). Rosół to spora porcja żelaza: i tego pochodzącego z warzyw, i tego lepiej wchłanianego, z mięsa. Są w nim witaminy E, A i beta-karoten (silne antyoksydanty zwalczające wolne rodniki). Jest też trochę pełnowartościowe białka pochodzące z mięsa.

Lecznicze działanie rosołu

Zdrowy rosół to taki, który przygotowujemy na bazie zdrowych składników – kurczak świeży, dobrej jakości warzywa, aromatyczne i świeże zioła. Zawarty w rosole kolagen przeciwdziała zwężaniu tętnic. Leczniczą moc ma tylko rosół z niewielką ilością soli, więc wystarczy mała ilość tego składnika. Unikajmy kostek bulionowych i przypraw typu jarzynka lub maggi, które wprawdzie wzmacniają smak zupy, ale dostarczają dużo soli, która zatrzymuje wodę w organizmie, zwiększa ciśnienie krwi i zaburza pracę nerek. Dobrze przyrządzony rosół to prawdziwy rarytas. Kupmy kurczaka świeżego, warzywa i przyprawy  i poświęćmy kilka godzin na przygotowanie pysznej i pożywnej zupy.