Najgorętszym miesiącem w życiu każdego studenta jest czas sesji egzaminacyjnej. Nawet najbardziej obowiązkowy żak jest w tym czasie zestresowany, gdyż nauki jest dużo, a czasu mało. Niestety, nie ma innego rozwiązania – trzeba usiąść do książek. Co zrobić, by nauczyć się sprawnie i szybko? Jak zwiększyć pamięć i koncentrację?

Dobre jedzenie na pamięć i koncentrację

Warto pamiętać, że ogromny wpływ na nasze samopoczucie i odpowiednią pracę mózgu ma dieta. Podczas nauki często zapominamy o przyjmowaniu odpowiedniej ilości płynów. A przecież najlepszym napojem nawadniającym organizm jest woda. Dzięki wodzie prawidłowo zachodzą wszystkie procesy metaboliczne w naszym ciele, a nawet niewielkie odwodnienie może być powodem problemów z pamięcią i koncentracją. Pamiętajmy więc o podręcznej butelce wody. Dieta powinna być bogata przede wszystkim w produkty zawierające pełnowartościowe białko, np. jajka, chude mięso, tłuste ryby czy nabiał. Białko warunkuje prawidłową budowę układu nerwowego, sprawia, że odpowiednio on funkcjonuje, a jednocześnie zapamiętywanie wiedzy jest o wiele wydajniejsze. Uczący się student powinien zrezygnować z potraw ciężkostrawnych, czyli bigosu, zawiesistych zup, tłustych produktów i żywności wysokoprzetworzonej typu fast food. Produkty te to tzw. puste kalorie, które na krótko zaspokajają głód, a ponadto sprawiają, że jesteśmy ospali, mamy problemy z pamięcią i koncentracją.

Idealne przekąski dla studenta

Ucząc się często sięgamy po przekąski. Lepiej wybrać te, które dobrze wpływają na mózg. Świetnym rozwiązaniem są orzechy, które dzięki dużej zawartości fosforu pozytywnie oddziałują na procesy myślowe, podobnie jak miedź i mangan, które wspomagają pamięć i koncentrację. Orzechy to idealne źródło magnezu, czyli pierwiastka, którego szczególnie brakuje w diecie osób narażonych na stres i ciężką pracę umysłową. Lepiej nie zjadać jednak orzechów solonych, gdyż sól zwiększa kaloryczność produktów, ciśnienie krwi i nie posiada istotnych wartości odżywczych.

Czy kawa pomaga? Jak działa na pamięć i koncentrację?

Idealnym antidotum na zmęczenie wydaje się mocna kawa, ale nie wolno jej spożywać w nadmiarze. Kawa jest dobrym źródłem kofeiny, która usuwa uczucie senności. Spożywana w umiarkowanych ilościach zwalcza zmęczenie, poprawia nastrój, pamięć i koncentrację, a ponadto zwiększa wydolność fizyczną organizmu. Jeżeli jednak pijemy jej zbyt dużo, wypłukuje magnez i wapń, przyczyniając się do wydalenia składników potrzebnych mózgowi do prawidłowego funkcjonowania. Napoje z kofeiną można zastąpić świeżym sokiem z owoców lub warzyw bogatych w witaminy. Urozmaicona dieta, regularne posiłki, wysiłek fizyczny i rozplanowanie dnia z uwzględnieniem nauki pozwolą na prawie bezstresowe przejście przez sezon egzaminów. Jeżeli zadbamy o siebie, pamięć i koncentracja będą na najwyższym poziomie, a nauka pójdzie szybko i sprawnie.