Podczas upałów tracimy nawet 10 litrów wody na dobę i stajemy się podatni na odwodnienie. Wraz z płynami usuwane są także elektrolity, które regulują czynności życiowe. Co możemy zrobić, aby zapobiec ich niedoborom? Oto praktyczne wskazówki, jak utrzymać organizm w dobrej formie.

Uzupełnianie płynów nie wystarczy

Niezależnie od tego, czy spędzamy wakacje w pracy, czy w egzotycznym kurorcie, wszyscy jesteśmy narażeni na odwodnienie i przegrzanie organizmu, a nawet udar cieplny. Istnieją jednak przypadki w których ryzyko nadmiernej utraty wody jest większe. Taka sytuacja dotyczy choćby dzieci, osób w podeszłym wieku oraz wszystkich, którzy cierpią na znaczną nadwagę. Wbrew pozorom odwodnienie grozi także w pełni sprawnym, młodym ludziom, którzy podczas upałów oddają się intensywnym treningom. Bardziej podatne na nadmierną utratę płynów oraz elektrolitów są również osoby skarżące się na biegunkę lub wymioty. Jak więc widzimy, problem może dotyczyć każdego z nas, dlatego warto wiedzieć, w jaki sposób wystrzegać się zagrożeń spowodowanych wysoką temperaturą powietrza. Przygotujmy się na upały jeszcze zanim doświadczymy zawrotów głowy, omdleń i zaburzeń rytmu serca, które są symptomami odwodnienia. Regularnie uzupełniajmy płyny, najlepiej pijąc dobrej jakości wodę mineralną. Unikajmy też długiego przebywania w nasłonecznionych miejscach i nie wychodźmy z domu bez nakrycia głowy.

O czym warto pamiętać?

Gdy temperatura powietrza niebezpiecznie wzrasta, zrezygnujmy z picia kawy oraz alkoholu. Może się zdarzyć, że pomimo spożywania dużej ilości wody i tak poczujemy się osłabieni. W takiej sytuacji dostarczmy organizmowi elektrolity w postaci napoju dostępnego w każdej aptece. Jego zapas powinni zgromadzić przede wszystkim sportowcy intensywnie trenujący w upale oraz rodzice małych dzieci. Niezależnie od aury pamiętajmy też o tym, by regularnie spożywać elektrolity zawarte w warzywach oraz owocach. W tym celu wybierajmy produkty bogate w sód, potas, wapń i magnez, które są niezbędne do utrzymania równowagi wodno-elektrolitowej organizmu. Delektujmy się więc smakiem roślin strączkowych, orzechów, pestek dyni, ziemniaków i zielonych warzyw liściastych. Jako przekąskę wybierajmy banany lub winogrona, a na kolację zjadajmy lekkie sałatki z pomidorami, makaronem, serem, brokułami oraz oliwkami. Dzięki temu dostarczymy organizmowi niezbędną dawkę elektrolitów i przygotujemy go na upały. Picie dużej ilości wody, unikanie nasłonecznionych miejsc oraz noszenie przewiewnych kapeluszy lub chust to podstawowe sposoby na uniknięcie odwodnienia. Podczas upałów warto też jeść dużo owoców i warzyw oraz zaopatrzyć się w napój z elektrolitami, który pomoże nam przetrwać chwile osłabienia i wzmocni nas, gdy ulegniemy zatruciu pokarmowemu.