Witamina b3 zwana też Niacyną jest dostępna w wielu produktach spożywczych i praktycznie nie ma możliwości, by na nią nie trafić. Jednak odpowiednio skomponowana dieta może zwiększyć jej poziom, a odpowiada ona za bardzo wiele ważnych funkcji życiowych.

Jej niedobór wpływa na zaburzenia hormonalne i nieprawidłowe funkcjonowanie układu nerwowego, a dodatkowo badany jest jej wpływ na samopoczucie i pozwala na większą aktywność oraz zwiększa odporność na infekcje. Udowodniono również jej pozytywny wpływ na obniżenie poziomu lęku u osób cierpiących na depresję. Witamina b3 jest stosowana w leczeniu miażdżycy oraz w przypadku migren, a nawet w leczeniu zmian skórnych takich jak trądzik. Szczególnie ważny jest stwierdzony znaczny niedobór Niacyny wśród osób często pijących alkohol – powoduje on ograniczone wchłanianie, co może prowadzić do poważnych powikłań. Zdarza się także wśród osób zażywających leki ograniczające wchłanianie.

Najważniejsza jest dieta

Jak już napisano powyżej witamina b3 występuje w wielu pokarmach i właściwe ułożenie jadłospisu pozwoli nam zapobiec jej niedoborowi. Duże ilości Niacyny występują w mięsie drobiowym i wieprzowym, więc jeśli jesteśmy mięsożercami to możemy łączyć przyjemne z pożytecznym. Duże ilości witaminy b3 występują w podrobach, a zwłaszcza wątrobie. Jeśli dodamy do tego ziemniaki, w których również występuje, to mamy idealny polski obiad. Dla tych, którzy preferują lżejszą dietę jest do wyboru cielęcina, ryż, kasza czy pszenne otręby. Niacyna występuje także w rybach takich jak dorsz czy mintaj, fasoli, orzeszkach arachidowych, a także w super-warzywie szczawiu.

Czytaj również  Trawa pszeniczna - Jak uprawiać, stosować i sadzić

Stwierdzono jej obecność także w mleku i drożdżach spożywczych. Tak więc, jak łatwo zauważyć każdy znajdzie tutaj coś dla siebie i bez problemu zapewni odpowiednią ilość witaminy b3 w organizmie. Oczywiście możemy również kupić ją w tabletkach, ale jej zażywanie należy skonsultować z lekarzem ze względu na możliwe do pojawienia się skutki uboczne.

Kto powinien zwiększyć poziom witaminy b3?

Jeśli nasz organizm potrzebuje Niacyny pokaże nam to w wyraźny sposób. Najwięcej objawów zobaczymy na skórze i jest to pierwszy sygnał, że pora udać się do lekarza i rozpocząć suplementację. Nie należy pod żadnym pozorem samodzielnie i bez konsultacji rozpoczynać zażywanie witaminy b3, ponieważ nadmiar może prowadzić do groźnych dla organizmu skutków.

Objawy, jakie pojawiają się w trakcie jej niedoboru to zaczerwieniona skóra, ciemnobrązowe plamy np. na szyi i dłoniach, złuszczanie się naskórka, a nawet bąble na miejscach odsłoniętych. Przy przeciągającym się stanie pojawiają się zaburzenia układu nerwowego, a nawet zaburzenia psychiczne w postaci apatii czy depresji. Zwiększone porcje witaminy b3 powinny tez przyjmować osoby, których aktywność fizyczna cechuje się dużą ilością ćwiczeń siłowych, a także zawodowi sportowcy. Czasem wystarczy odpowiednio zbilansowana dieta, ale w niektórych przypadkach konieczna może być dodatkowa suplementacja. Dodatkowo poleca się ją dzieciom z wadami metabolicznymi, a także leczący się w chorobach nowotworowych, marskości wątroby, niewydolnością trzustki czy nadczynnością tarczycy.

Czytaj również  Jak wybrać najlepsze mięso na stek?